Khamis, 17 November 2011

IPhone masa depan Mei Datang Dengan penyerap kejutan Untuk Melindungi Skrin Apabila Anda Jatuhkannya

 disini zik nak kongsi satu inisiatif yang dikaji oleh Apple dalam pembangunan Device diorang.. berdasarkan kajian yang Apple telah buat.jadi disni zik nak kongsi serba sedikit tentang iPhone masa depan..

Pemfailan paten baru yang didedahkan oleh dgn terus terang Apple menggambarkan penyelesaian Apple untuk menghalang kaca yang ditemui pada beberapa peranti Apple dari retak apabila jatuh.

Penyelesaian mengesan jatuh bebas melalui meter pecutan yang dijumpai pada semua peranti IOS, dan seterusnya mengambil tindakan untuk melindungi skrin kaca. Apple menggunakan susunan yang sama dalam MacBooks juga, untuk melindungi cakera keras dari kerosakan yang timbul disebabkan terjatuh.

Butiran pemfailan paten penggunaan "mount shock tuneable" yang akan tinggal di antara kaca dan badan peranti. Apabila jatuh bebas dikesan, gunung serta-merta akan mengembung, seterusnya mencegah kerosakan kaca. Gambar-gambar di bawah menggambarkan proses:

 
 
mount boleh ditala frekuensi yang menghalang getaran berat peranti atau kaca apabila jatuh:

    Sebagai tindak balas peristiwa-peristiwa shock, kaca penutup boleh bergema. Kaca penutup boleh mempunyai frekuensi yang sama. Begitu juga, jisim baki alat elektronik boleh mempunyai frekuensi yang sama. mount shock tuneable boleh ditala mempunyai frekuensi yang amat rendah berbanding frekuensi salunan kaca penutup dan jisim baki alat elektronik. Selain itu, mount shock tuneable boleh ditala sehingga menjadi ketara teredam kritikal.

mount juga boleh terdiri daripada pundi kencing kembung dipenuhi dengan cecair, seperti yang ditunjukkan dalam imej di bawah:
 
Di samping itu menyerap shock, paten itu mendedahkan bahawa Apple juga melihat bahan-bahan seperti sodalime dan borosilikat mengukuhkan lagi kaca yang ditemui pada peranti Apple.

Apple juga menerangkan perkiraan yang dikenali sebagai "mekanikal digerakkan ditarik balik," yang sebagai tindak balas kepada kejatuhan, menarik balik kaca ke dalam perumahan peranti, dengan itu mengurangkan kerosakan.

Perkiraan di samping melindungi kaca ini, mempunyai dua kelebihan lain, seperti Apple menjelaskan:

    Satu lagi kelebihan bahawa elektronik yang dilupuskan dalam tempoh perumahan boleh dilindungi daripada kerosakan air dengan menggunakan mempunyai suatu meterai air. Satu lagi kelebihan adalah antara muka pengguna boleh mengambil kerja pergerakan pengguna kaca penutup untuk menyediakan input pengguna.

Sehingga kini meter pecutan boleh digunakan untuk mengesan keamatan input sentuh. Perkiraan di atas boleh bererti alternatif, dan mungkin juga cara yang lebih baik, untuk menentukan keamatan sentuhan.

Permohonan paten, bertajuk "mounting Kejutan penutup kaca dalam peranti elektronik pengguna, telah difailkan pada bulan Mei tahun lepas, bulan sebelum bawah 4 dilancarkan.

Dengan setiap paten Apple, ini tidak bermakna anda akan melihat ini pada bila-bila masa tidak lama lagi dalam sesuatu produk.

sumber yang dipetik oleh 
[via Patently Apple]   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization