Jumaat, 19 November 2010

Kaedah Merawat Orang Pitam

  kali ini zick nak share pasal pengalaman merawat orang yang pitam dimana saya nak terangkan langkah dan tindakan yang perlu anda lakukan semasa melihat sesiapa yang pitam. Pitam ditakrifkan seseorang yang tidak sedarkan diri untuk seketika dimana kebiasaan simptoms ini terjadi disebabkan kekurangan bekalan darah ke otak seketika waktu.berikut adalah sebab-sebab kebiasaan berlaku pitam kepada seseorang :
 
  • ~Berdiri tegak terlalu lama dalam cuaca panas
  • ~Terlalu letih, kelaparan
  • ~Tindakbalas saraf terhadap kesakitan
  • ~Persekitaran yang sesak
  • ~Emosi 
   Kebisaan anda boleh mengesan tanda-tanda awal seseorang itu akan pitam dimana anda boleh melihat kepada aspek-aspek berikut seperti muka pucat,keadaan mangsa berpeluh sejuk,denyutan nadi cepat tetapi lemah, mangsa akan merasa loya, pening, dan pandangan menjadi kabur.Jika perkara ini berlaku dihadapan anda. Usah anda sendiri yang panik dan membuat huru-hara, kerana tindakan tersebut membuat keadaan orang  disekitar tempat kejadian riuh rendah.

    Kebiasaan yang mengatahui cara pertolongan cemas akan bersifat COOL dimana anda boleh melihat tindakan dia "slumber" tapi kerja beres. Selepas anda belajar daripada blog ini anda boleh menjadi COOL seperti orang lain.. Antara bantuan kecemasan semasa kejadian berlaku adalah seperti berikut:
  1. Tenangkan diri anda dahulu dan Baringkan mangsa di tempat teduh dan berudara bersih.
  2. Longgarkan pakaian yang ketat.
  3. Tinggikan bahagian kaki mangsa daripada paras badan
  4. Apabila mangsa sedarkan diri cuba Tenangkan dan beri keselesaan kepada mereka.
  5. Galakkan tarik nafas dan yang seelok-eloknya adalah anda yang mengajar cara pernfasan kepada mangsa.
  6. Jika berlaku kecederaan ringan bolehlah teruskan untuk merawat. Jika kecederaan teruk sila serahkan pada pihak hospital.
  *Jika di tempat berlaku kemalangan sila call ambulans dahulu sebelum anda meneruskan langkah2 pertolongan cemas ini

  saya harap anda dapat menolong mangsa sambil menunggu ambulans tiba di tempat kejadian.

Terima kasih kerana membaca.

4 ulasan:

  1. info y brgne..bley d aplikasikn dalam khidupan sharian trutamanya apbla brhadapan dgn situasi d ats...pape pom slamat berusaha ye...=)

    BalasPadam
  2. Terima kasih mujahidah...benda2 mcm inilah yang perlu kita tau untuk hadapi masalah yang akan timbul.tq kerana coment anda.

    BalasPadam
  3. saya suka mendaki..ada kejadian semasa mendaki kawan saya cakap mata dia gelap saya suruh duduk lps duduk terus tgn dia menggeletar saya x ada pengalaman langsung bab2 ni kita plk yg jadi panik..saya ambik air jirus di kepala dia sambil picit2 dahi dn kepala tengkok semua.. suruh dia tarik nafas berulang2 kali..takot jugak tgk mata dia dh naik putih..ini pon kira gejala pitam la tuan kan..terimakasih dgn perkongsian ini ya

    BalasPadam
  4. saya suka mendaki..ada kejadian semasa mendaki kawan saya cakap mata dia gelap saya suruh duduk lps duduk terus tgn dia menggeletar saya x ada pengalaman langsung bab2 ni kita plk yg jadi panik..saya ambik air jirus di kepala dia sambil picit2 dahi dn kepala tengkok semua.. suruh dia tarik nafas berulang2 kali..takot jugak tgk mata dia dh naik putih..ini pon kira gejala pitam la tuan kan..terimakasih dgn perkongsian ini ya

    BalasPadam

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization