Khamis, 10 November 2011

Cabaran membuka kedai Baru..MESTI KUAT!



  jam menunjukkan dah pukul 3 tapi zik ,abg ngah dgn abah masih lagi sibuk menyiapkan tempat  tapak kedai untuk dibuka. yelah 1001 dalam satu persoalan dan kaedah yang kami fikirkan akan kemungkinan2 yang akan berlaku. yelah maklum la bukan semua orang nampak perniagaan adalah satu yang mudah.. akan tetapi dia adalah satu cabaran yang agak tinggi. kalau tidak Allah tidak akan memberi rezki 9/10 adalah dari perniagaan.

  Walaupun dah 3tahun zik menjalankan perniagaan secaara tak formal di UiTM akan tetapi zik rasa masih mentah lagi. Walaupun dah jalan liku2 yang zik lalui. Memang tak disangka usaha baiki iphone menjadi satu perniagaan bagi zik. zik sekarang membuka kedai serive smartphone dan komputer di kawsan bandar baru satelit. kemungkinan pada 12/11/2011 akan dibuka.

  Bayangkan dengan modal yang xseberapa zik mulakan dan jika nak fikir dalam hati xnak buka untuk ambil risiko. tapi kalau ikotkan segala kata2 hati. semua ini tidak akan berlaku. bisikan hati kita adalah banyak kepada penipuan dan melemahkan kita jika kita ikot kata hati tanpa menggunakan akal dan agama. Zik masih ingat kata2 seorang ustaz masa zaman sekolah dulu. 

 "Jika awak berputus asa seolah2 Allah itu tiada."
  Memang betul apa yang ustaz zik cakapkan itu.yelah kan kita ada pencipta walau bagaimana ujian yang kita terima adalah mengikut kemampuan kita. Jangan sesekali kita ingat ujian keatas kita adalah lebih berat kadang2 ada yang lebih teruk dan berat kepada kita.. Orang selalu menyalahkan Allah kenapa uji dia sebegitu rupa. tapi ingatlah Kata2 Allah..

 "Sesungguhnya Aku(Allah) mengambil sesuatu daripada kamu adalah untuk mengantikan yang lebih baik daripada itu.sesungguhnya Allah maha mengatahui"..

 Zik memang debar nak lalui semua ini.nak berhadapan dengan pelbagai karenah pelanggan.jadi dari sini sedikit demi sedikit zik nak usaha pertingkatkanya. Harapan adalah doa dan sokongan daripada keluarga dan kawan2 sahaja.

  Akhir kata dari zik.. jika tidak kerana pengalaman itu adalah guru yang terbaik.

 Wallahualam.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization