Isnin, 21 November 2011

Android Malware Mempunyai Peningkatan Hampir Lima kali ganda Sejak Julai; Walaupun IOS Apple 'tidak disentuh/suci'

Sebut pasal Android system semua orang kenal dan kemungkinan besar Hanset anda menggunakan Android kan?.mesti semua orang tertanya2 kenapa diertikan dengan perkataan "suci" kan?..Android sebenarnya mempunyai MALWARE..nak tahu lebih lanjut baca di bawah nih..

Satu laporan oleh Pusat Ancaman Global Juniper telah mendapati bahawa Android malware telah meningkat sebanyak 472% sejak bulan Julai tahun ini. Mereka juga membuat kesimpulan bahawa ini bulan Oktober dan November adalah bulan yang menunjukkan pertumbuhan paling cepat malware mudah alih pada Android selama ini.

Laporan Juniper menyebut bahawa antara 2009 dan musim panas tahun 2010, terdapat peningkatan empat kali ganda dalam malware. Ini masih melebihi oleh wabak baru-baru ini dalam Pasaran Android Google dalam beberapa bulan yang lalu. Ogos menunjukkan peningkatan sebanyak 10%, September melonjak 18% lebih daripada itu, dan Oktober% lagi 110 lebih itu. November belum berakhir lagi dan sudah ada peningkatan sebanyak 111% malware.

Laporan itu melihat perbezaan antara App Store Apple dan Pasaran Google dan menyalahkan sifat terbuka yang kedua, serta kekurangan mana-mana kod-menandatangani dan memeriksa proses.


"Hari ini, ia seolah-olah semua yang anda perlukan adalah akaun pemaju, yang agak mudah untuk anonymize, membayar $ 25 dan anda boleh menghantar permohonan aplikasi anda," tulis Juniper dalam laporannya. "Dengan proses kajian tidak terlebih dahulu, tiada siapa yang memeriksa untuk melihat bahawa permohonan anda melakukan apa yang dikatakan, majoriti terbesar di dunia penyiring pengguna telefon pintar melepasi laman penerangan permohonan aplikasi anda dengan apa jua perihalan permohonan aplikasi pemaju memilih untuk terlibat." 

Ini lalat di muka ramai yang memuji "keterbukaan," Pasaran Android menentang proses kajian semula app ketat Apple. Walaupun model Apple tidak sempurna - app Charlie Miller yang demoed kelemahan telah diluluskan, selepas semua itu masih sangat malware bebas, terutama dalam perbandingan untuk Pasaran Android. Menurut AppleInsider, MacAfee juga mendapati Android malware-ridden tetapi bahawa IOS adalah "tidak disentuh."

Keadaan ini seolah-olah menjadi satu dahsyat sebagai ancaman menjadi lebih dan lebih kompleks.
 

  Di samping peningkatan dalam bilanganya, penyerang terus menjadi lebih canggih dalam malware yang mereka menulis. Sebagai contoh, pada awal musim bunga, kita mula melihat malware Android yang mampu memanfaatkan salah satu daripada beberapa kelemahan platform yang membenarkan malware untuk mendapat akses akar pada peranti, di latar belakang, dan kemudian memasang pakej-pakej tambahan kepada peranti untuk memperluaskan fungsi malware. 
 
 Di samping itu, 55% daripada ancaman serangan berasaskan spyware yang menghantar data swasta dan mengawal alat-alat, manakala 44% adalah trojan yang menghantar mesej teks kepada perkhidmatan yang mengenakan panduan.

Jika Google tidak campur tangan tidak lama lagi, ini boleh menjadi satu lagi sebab untuk pengguna memilih peranti IOS. Apa yang anda fikir? Sila berkongsi pandangan anda di komen di bawah.

[melalui Juniper Ancaman Pusat Global, AppleInsider]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization