Isnin, 21 November 2011

Apakah Android?

  

   Biasa zik kearah berpihak kepada Apple dalam blog ini..ada kaitan dengan iphone,iPad dgn iPod.. tapi orang cakap kita adalah sentiasa digelar pelajar kerana tiap2 hari kita melalui pengalaman yang berbeza.. so kali ni zik nak berkongsi dgn kawan2 semua tentang pengenalan Android yang semakin femes..

Apakah Android?

Android tindanan perisian untuk peranti mudah alih yang termasuk sistem operasi, middleware dan aplikasi utama. Android SDK menyediakan alat-alat dan API yang perlu untuk mula membangunkan aplikasi pada platform Android yang menggunakan bahasa pengaturcaraan Java.

*********************************************************************************

Ciri-ciri

  •     Rangka kerja Permohonan membolehkan penggunaan semula dan penggantian komponen
  •     Dalvik mesin maya dioptimumkan untuk peranti mudah alih
  •     Pelayar bersepadu yang berdasarkan sumber terbuka WebKit enjin
  •     Grafik dioptimumkan yang dikuasai oleh sebuah perpustakaan grafik 2D adat; grafik 3D yang berdasarkan spesifikasi OpenGL ES 1.0 (perkakasan pecutan pilihan)
  •     SQLite untuk penyimpanan data berstruktur
  •     Sokongan media untuk audio, video, dan format imej yang masih (MPEG4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPG, PNG, GIF)
  •     GSM Telefoni (perkakasan bergantung)
  •     Bluetooth, EDGE, 3G, dan WiFi (perkakasan bergantung)
  •     Kamera, GPS, kompas, dan meter pecutan (perkakasan bergantung)
  •     Pembangunan persekitaran yang kaya termasuk emulator peranti, alat untuk ingatan debugging, dan pemprofilan prestasi, dan plugin untuk IDE Eclipse.

***********************************************************************************

Android Arkitek

Gambar rajah berikut menunjukkan komponen-komponen utama sistem operasi Android. Setiap bahagian yang diterangkan dengan lebih terperinci di bawah.


*********************************************************************************

Aplikasi

Android akan kapal dengan satu set aplikasi teras termasuk klien e-mel, program SMS, kalendar, peta, pelayar, kenalan, dan lain-lain. Semua aplikasi bertulis yang menggunakan bahasa pengaturcaraan Java.


*********************************************************************************

Aplikasi Rangka Kerja

Dengan menyediakan platform pembangunan terbuka, Android menawarkan pemaju kebolehan untuk membina aplikasi yang sangat kaya dan inovatif. Pemaju adalah bebas untuk memanfaatkan perkakasan peranti, maklumat lokasi akses, jalankan perkhidmatan latar belakang, penggera set, menambah pemberitahuan bar status, dan banyak lagi.

Pemaju-pemaju mempunyai akses penuh kepada API rangka kerja yang sama yang digunakan oleh aplikasi teras. Seni bina permohonan direka bentuk untuk memudahkan penggunaan semula komponen; apa-apa permohonan boleh menerbitkan keupayaan dan apa-apa permohonan lain, maka boleh menggunakan orang-orang keupayaan (tertakluk kepada kekangan keselamatan yang dikuatkuasakan oleh rangka kerja). Ini mekanisme yang sama membolehkan komponen-komponen yang akan digantikan oleh pengguna.

Di sebalik semua permohonan adalah satu set perkhidmatan dan sistem, termasuk:

  •     Satu set yang kaya dan extensible Views yang boleh digunakan untuk membina aplikasi, termasuk senarai, grid, kotak teks, butang, dan pelayar web terbenam
  •     Pembekal kandungan yang membolehkan aplikasi untuk mengakses data dari aplikasi yang lain (seperti Kenalan), atau untuk berkongsi data mereka sendiri
  •     Pengurus Sumber, menyediakan akses kepada kod sumber bukan seperti rentetan setempat, grafik, dan fail susun atur
  •     Pengurus Pemberitahuan yang membolehkan semua permohonan untuk memaparkan isyarat adat dalam bar status
  •     Pengurus Aktiviti yang menguruskan kitaran hayat aplikasi dan menyediakan backstack navigation yang sama

Untuk maklumat lanjut dan Walkthrough permohonan, lihat Tutorial Notepad.
 

********************************************************************************** 

Perpustakaan

Android termasuk satu set C / C + + perpustakaan yang digunakan oleh pelbagai komponen sistem Android. Keupayaan ini adalah terdedah kepada pemaju melalui rangka kerja aplikasi Android. Sesetengah perpustakaan teras yang disenaraikan di bawah:

  •     Sistem C perpustakaan - pelaksanaan BSD yang diperolehi daripada perpustakaan sistem yang standard C (libc), siap sedia untuk peranti berasaskan Linux yang tertanam
  •     Media Perpustakaan - berdasarkan OpenCORE PacketVideo; main balik perpustakaan sokongan dan rakaman audio popular dan format video yang banyak, serta fail-fail imej statik, termasuk MPEG4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPG, dan PNG
  •     Pengurus permukaan - menguruskan akses kepada subsistem paparan dan lancar rencam 2D dan 3D lapisan grafik dari pelbagai aplikasi
  •     LibWebCore - enjin pelayar web moden yang kuasa kedua-dua pelayar Android dan pandangan web terbenam
  •     SGL - asas enjin grafik 2D
  •     Perpustakaan 3D - pelaksanaan berdasarkan API OpenGL ES 1.0; perpustakaan menggunakan sama ada pecutan perkakasan 3D (jika ada) atau yang disertakan, yang sangat optimum perisian rasterizer 3D
  •     FreeType - Terjemahan font bitmap dan vektor
  •     SQLite - enjin pangkalan data hubungan yang kuat dan ringan tersedia untuk semua permohonan
*********************************************************************************

Android Runtime

Android termasuk satu set perpustakaan teras yang menyediakan kebanyakan fungsi yang terdapat di perpustakaan utama bahasa pengaturcaraan Java.

Tiap-tiap permohonan Android berjalan dalam proses sendiri, dengan kehendaknya sendiri mesin maya Dalvik. Dalvik telah ditulis supaya sebuah peranti boleh menjalankan VMS pelbagai cekap. VM Dalvik melaksanakan gambar dalam laksana Dalvik (DEX) format yang dioptimumkan untuk jejak memori minimum. VM adalah daftar berasaskan, dan menjalankan kelas-kelas yang disusun oleh pengkompil bahasa Jawa yang telah berubah menjadi format. DEX oleh yang disertakan alat "dx".

VM Dalvik bergantung kepada kernel Linux untuk kefungsian asas seperti pengurusan memori threading dan peringkat rendah.


**********************************************************************************

Linux kernel

Android bergantung kepada versi Linux 2,6 untuk perkhidmatan sistem teras seperti keselamatan, pengurusan ingatan, proses pengurusan, rangkaian tindanan, dan pemandu model. Kernel ini juga bertindak sebagai lapisan abstraksi antara perkakasan dan lain timbunan perisian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization