Sabtu, 20 November 2010

Bahaya Wi-Fi ??

    
    Internet sangat menjadi keperluan kepada hidup kita pada zaman serba moden ini. Jika anda sebagai pelajar universiti dan bilik anda dapat mencapai gelombang Wi-Fi adalah sangat beruntung dan dapat membuat rakan anda cemburu dan selalu lepak di bilik anda untuk mengakses internet. Begitu juga bagi sesiapa yang memiliki "handphone" ber "Wi-Fi".

     Tetapi pernahkah anda bertanya-tanya mengapa telefon anda menjadi panas semasa anda menggunakannya? Hal ini, terjadi kerana telefon memancarkan gelombang mikro yang menyebabkan ia menjadi panas. seperti gelombang "micro wave" yang anda guna untuk memasak. Pada hari ini jika anda bertanya soalan keselamatan teknologi wayarles, mesti orang lain tidak mengendahkanya.
   Nampaknya standard wi-fi telah menjadi kebiasaan dan diterima untuk sambungan internet serta berbagai alat elektronik lain. Sebagai contoh bandar metropolitan dengan dengan menyediakan akses internet wayarles percuma, beberapa kumpulan warga yang mempersoalkan keselamatan wi-fi. Apakah tinjauan persekitaran dalam rangka? Apa yang kajian katakan? Anda mungkin terkejut mengetahui bahawa ada banyak yang kita tidak mengatahui tentang kesan kesihatan teknologi wayarles.
    Salah satu kumpulan pertama yang telah datang terhadap teknologi wayarles petugas "firehouse", Walaupun mereka mungkin tidak mahu hal itu diterbitkan. Firehouses sering kali disasarkan oleh syarikat telefon bimbit sebagai tempat ideal untuk tempat antena. Kerana petugas "firehouse" bekerja dan tidur di lokasi yang sama, mereka menentang paparan terus-menerus terhadap radiasi pengion dan bukan litigasi mampu menentangnya. Persatuan Antarabangsa Firehouse telah mengambil tindakan yang manapara petugas 
firehouses tidak boleh berada di lokasi stesen pangkalan antena. Perkhidmatan yang berterusan yang  mana telah diketahui tentang kesan jangka panjang dari gelombang tersebut.
   Para petugas Firehouse mendapati bahawa mereka tidak boleh menjawab mengenai kesan gelombang radiasi yang diterima secara berterusan. Mereka memahami bahawa dengan menggunakan wi-fi, anda tidak pernah memberikan tubuh anda berehat. Banyak orang tidur di dekat peranti wayarles, telefon bimbit, router, PDA.  Penerimaan gelombnong menjadikan perkara ini bukan satu masalah. Kesan kronik kepada pendedahan gelombnag yang rendah dianggap terburuk, dari pendedahan gelombang yang tinggi.
     Karya saintis Kanada Magda Havas sering dirujuk untuk menunjukkan kesan biologi yang merugikan dari radiasi elektromagnetik. penelitiannya tertumpu pada kesan daripada radiasi frekuensi radio (RABB) yang digunakan oleh telefon bimbit dan teknologi wayarles yang lain. Ada sedikit dana di Amerika Syarikat untuk kajian kesan biologi dan kesihatan RABB atau dan EMF oleh instansi pemerintah. kajian yang sedia adalah sering dibiayai oleh industri wayarles, dan tidak menghairankan, kajian ini sering menemukan tidak ada efek samping.
   Jadi apa kesan kesihatan berpotensi? Memandangkan bahawa sebahagian besar maklumat yang bertentangan, kesan kesihatan berpotensi adalah:

    
* Kanser
    
* Kesan genetik seperti kerosakan DNA,
    
* Memberi kesan kepada sel-sel dan molekul seperti pengurangan enzim penting untuk sistem saraf pusat
    
* Perubahan pada elektrofisiologi seperti aktiviti dikurangkan antara sel-sel saraf, 
    * Fisiologi dan perilaku perubahan seperti penurunan penglihatan tepi (rabun)
    Kita sebagai pelanggan dapat melindungi diri sendiri dengan cara terbaik terbaik. Yang mana hanya menggunakan peranti kabel bukan wi-fi. Wi-fi lebih lambat dibandingkan dengan teknologi kabel, dan rangkaian wayarles terkenal tidak selamat. Sementara itu, mendidik diri sendiri pada pelbagai isu.

  Memang agak susah untuk kita mengubah perkara ini kerana gelombang wifi adalah secara halusi dan tidak kelihatan di mata kasar kita. Boleh dikatakan setiap hari kita terdedah kepada gelombang radiasi melaui telefon bimbit. jadi selepas ini nampaknya kena letak jauh-jauh henset sebelum tidur..(: 

*Semua kenyataan berdasarkan fakta yang betul dan benar berdasarkan sumber-sumber berikut.

Sumber: 

1 ulasan:

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization