Ahad, 21 November 2010

SiapakaH Maher Zain??


    Dewasa ini, kita dihebohkan dengan penyanyi nasheed terbaru yang sudah dikatahui merata-rata dunia dan ramai yang meminati lagunya tidak kira berapa usia peminat itu. siapa lagi kalau bukan penyanyi nasheed termashur di abad ini.
 
   Beliau adalah Maher Zain (dalam bahasa Arab ماهر زين) (lahir di Tripoli, Lubnan pada tahun 1981) adalah seorang penyanyi Sweden dan penerbit muzik asal Lubnan. Dia menyanyikan lagu-lagu rohani terutama Muslim dan nasheeds. debut album Thank You Allah Allah dari 13 lagu dan dua lagu bonus dilaris pada tarikh 1 November 2009. Dia bernyanyi dalam beberapa bahasa, tetapi bahasa utama adalah dalam Bahasa Inggeris dan Arab. Musik dan videonya di YouTube menjadi sangat popular sehingga berjuta-juta pelawat untuk menonton video tersebut.

Biografi

  Maher Zain lahir pada tahun 1981 di Lebanon. Ayahnya Mustapha Maher adalah seorang penyanyi di kota kelahirannya Tripoli (di Lubnan). Keluarganya berpindah ke Sweden ketika Maher hanya lapan tahun, di mana ia melanjutkan sekolahnya. Maher mendapat keyboard pertama ketika dia sepuluh tahun. Dia kemudian memasuki universiti dan mendapat gelaran sarjana dalam Aeronautical Engineering, Selama masa remajanya, ia suka menghabiskan malam akhir di sekolah dengan teman-temannya di mana mereka akan bernyanyi, rap, menulis dan bereksperimen dengan muzik dalam segala hal .. 

Kerjaya

   Setelah terlibat untuk sementara di aliran muzik sebagai penerbit muzik , Maher diperkenalkan ke redone, seorang penerbit muzik asal Sweden Maghribi di Sweden. Maher mula bekerja dengan redone  dan kemudian pindah ke New York di mana ia mengambil bahagian dalam menghasilkan "Kat DeLuna", Abdel Rahman Aouni dan lain-lain. Kemudian ia kembali untuk sementara ke Sweden tempat "Awaken" . Pada bulan Januari 2009, Maher Zain mula bekerja keras untuk  album dan ditandatangani dengan Awaken Records.
   Maher telah melakukan pengembaraan ke Timur Tengah, Amerika Syarikat untuk 5 pengembaraan kota dengan "Islamic Relief" dan mempunyai pengembaraab yang sangat berjaya di Malaysia. Maher Zain album pertama berjudul :Thank You Allah" menduduki peringkat pertama di Dunia Musik Amazon grafik dan tempat kesembilan dalam jadual R & B. [rujukan?] Album Nya dianugerahkan platinum di Malaysia.
 
  
Penghargaan

Pada bulan Januari 2009, Zain memenangi Lagu Terbaik Agama untuk tahun 2009 dari radio FM Nujoom untuk "Ya Nabi Salam Alayka".

Album





Track listing
No.           Title                                                   Length
1. "Always Be There"                                            4:38
2. "Ya Nabi Salam Alayka"                                   4:59
3. "Insha Allah"                                                     4:31
4. "Palestine Will Be Free"                                    4:55
5. "Thank You Allah"                                            5:31
6. "Allahi Allah Kiya Karo (feat. Irfan Makki)"      5:14
7. "The Chosen One"                                            3:54
8. "Baraka Allahu Lakuma"                                   4:30
9. "For the Rest of My Life"                                  3:54
10. "Hold My Hand"                                             4:06
11. "Awaken"                                                       3:43
12. "Subhana Allah (feat. Mesut Kurtis)"               4:55
13. "Open Your Eyes"                                          4:26
14. "Ya Nabi (Arabic Version – Bonus Track)"     4:59
15. "Thank You Allah (Acoustic Version – Bonus Track)" 5:28



Rujukan:





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization