Isnin, 18 Julai 2011

Perniagaan dan kawan..Mana yang lebih penting??


  terima kasih kepada pembaca yang ingin membaca blog zik lagi..ok la kabanyakkan orang ramai tahu dari dulu sampailah sekarang zik suka berniaga..banyak jenis dah zik telah cuba kat uitm nih..alhamdullah semua ok cuma komitmen study pun zik kene fikir juga..sebab zik datang sini nak belajar juga..

  Berbalik pada tajuk atas kan..zik nak share la liku2 perjuangan perniagaan yang zik buat..kalau kita fikirkan persahabatan dan perniagaan mana yang utama??

  Bagi zik adalah dua2..disebabkan zik masih berpegang pada satu hadis nabi jungjungan kita Muhammad S.A.W yang mana baginda telah bersabda:-

  "tidak beriman antara kamu.sehinggalah kamu menyangi saudara kamu seperti mana kamu menyangi diri kamu sendiri"..

  besar kan erti persahabatn dalam islam..tetapi sekarang kebanakkan orang yang zik tengok la berkawan atas sebab berkepentingan..dan memberi faedah kepada mereka..perlu ke kita berkawan seperti ini??

  Dimanakah erti keikhlasan?..jika susah sangat nak ikhlas mcm mana pula dengan amalan2 kita yang lain..zik bukan la alim sangat nak berceramah dalam ini.disebabkan kita sebagai sesama islam lebih baik kita menyampaikan sedikit walaupun sepatah perkataan..mcm hadis nabi kan..

  "sampaikanlah pesananku walaupun sepatah perkataan"..

  ok la citer daripada tajuk ini adalah pasal ada kawan zik yang khianati zik masa nak mula niaga dulu..yelah zik pun xfaham dengan sikap orang kita yang mana suka cemburu..macam mana melayu mahu bangkit dalam perniagaan kalau dah masing2 pertingkan diri sendiri..bermula cerita pada satu masa dahulu..zik telah jumpa satu peluang perniagaan yang memang berpotensi dalam uitm ini..tapi ada seorang kawan dia sangat rapat dengan zik..dan dia berminat nak jadi rakan kongsi..ok la zik bertimbang rasa la sebab dia dah janji nak share sama2 bila zik dapat ptptn..zik mohon lambat ptptn jadi makan masa yang agak lama untuk nak teruskan perniagaan itu...

   selepas itu kawan zik yang janji nak jadi rakan kongsi dah mula resah..dia mintak zik ajar satu persatu cara2 nak order dan selebihnya..memang zik ajar dia dari A-Z..satu2 dan tak miss pown kaedah dia..so lpas 2 dia mula bisness tanpa pengathuan zik dan dalam seminggu zik dapat duit ptptn dan nak mulakan niaga dengan si polan ini..selepas itu..

   zik jumpa la dia..cakap la perbincangan dahulu nak niaga sekali..tapi tahu2 dia dah mula..zik agak terkilan la..siapa tak terkilan kalau dah kene khianati perjanjian..lagi sakit hati bila zik tanya dia mcm ini...

  "macam mana dengan projek kita yang bincang temph hari??"...zik

      "awak lambat zik,saya dah start sebulan lepas lagi..hahaha"..si polan

  "a?dah mula?habis itu janji dulu nak buat sekali?.janji macam mana?"..zik

   "zik kawan adalah kawan.niaga adalah niaga zik..zaman sekrang"..si polan.

zik senyap jah masa itu..yelah terkilan sangat2..apa yang kita ajar dia dulu dah memang tiada erti..dalam hati kecil zik tetap sabar dan zik nak tengok sejauh mana perjalanan perniagaan dia...

  selepas itu zik mulakan niaga dengan bantuan abang ngah zik..dia lagi la bagus semua urusan dia yang buat.zik bahagian promoter..tapi keuntungan dia bagi kat zik 75%..banyak betul..
  tapi alhamdullah keuntungan sehinggakan zik dapat beli Sony Playstation 3 duit yang lebih sikit..tapi sampai sekarang zik masih berhati2 setiap perniagaan yang zik tahu xnak kongsi lebih2..

 Sebagai pengajaran kepada kita semua..setiap apa yang berlaku Allah nak uji kita samada jalan penyelesain yang terbaik atau sebaliknya oleh kita...jadi bukannya nak kedekut ilmu.tetapi bab pepatah abah zik..

   "tidak semua benda kita boleh bagitahu kat orang.kadang2 kita perlu hati2 dengan serigala yang menanti untuk makan kita dari belakang"...



   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization