Jumaat, 3 Disember 2010

Jom mengenali Kehidupan Jerawat Dari Peringkat Awal...


 Jerawat?

  Kita semua mengataui tentang jerawat dan menjadi benda baru bagi remaja yang sedang meningkat dewasa. Sebelum kita mengenali lebih lanjut mengenai pertumbuhan jeratan diatas permukaan kulit kita, saya telah menyediakan satu gambar mengenai kulit yang normal dan tidak dijangkiti oleh bakteria.


   Tidak ada yang benar-benar memahami, folikel, sering disebut pori-pori, kadang-kadang disekat. Sebum (minyak) yang biasanya mengalir ke permukaan kulit akan disekat oleh bakteria mula tumbuh. Baik bintik-bintik hitam dan bintik2 putih mula keluar sebagai sebuah microcomedone. Gambar dibawah adalah sebuah microcomedone:
Ada dua jenis jerawat:

Microcomedones menjadi noda kulit yang tidak meradang yang disebut komedo - baik whitehead (bintik2 putih) atau blackhead (Bintik2 hitam):



Bintik2 hitan dan putih dapat melepaskan isinya ke permukaan dan menyembuhkan. Atau, dinding folikel boleh pecah dan jerawat keradangan boleh berlaku (lihat di bawah). pecah ini boleh disebabkan oleh kejadian rawak atau dengan memicit atau menyentuh kulit. Inilah sebabnya mengapa penting untuk mengabaikan kulit jerawat relatif tidak tersentuh supaya tidak berjangkit ke tempat lain.



   Kadang2 jerawat besar membuat kita sangat geram untuk memicitnya, kita berasa tidak puas hati selagi jerawat tersebut tidak pecah dan berada di muka kita untuk tempoh masa yang lama dan kadang-kadang membuatkah diri kita kurang selesa untuk bergaul dengan orang ramai kerana malu. 




 Disini sedikit pengatahuan yang kita dapat mengatahui macam mana jerawat yang boleh wujud pada kulit kita selama ini..terima kasih kerana membaca..

May Allan Blez U.amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization