Ahad, 9 Oktober 2011

cara format Windows7


kali ini zik nak share kepada pembaca macam mana nak format laptop atau komputar anda sendiri tanpa hantar kat kedai..so jimat la duit sikit.kandang2 ada juga kedai yang mana tak bertanggungjawab menukar kompenan dalaman laptop atau komputar anda tanpa pengatahauan kita.so ini adalah pengalaman zik la pasal hantar PC abg long zik kat kedai..so mujur la abg long zik nih pandai buat mark warna merah dgn "whiteboard permenant"..so si kedai 2 xleh nak cakap apa dah..jadi last sekali dapat balik barang 2.xtau la mcm mana abg long bincang dengan pemilik kedai itu..ok kita teruskan la pasal cara nak format laptop ni..

  Zik nak pesan la kepada pembaca jangan la kerap kali sangat format komputer anda,sebab akan menyebabkan kerosakkan "hard disk".jadi gambar dibawah ini agak tidak jelas.gambar ini sekadar gambaran kepada anda semua.so xdelah zik tulis jew anda xtahu dimana zik nak bincangkan.so harap minta maaf kerana xsempat nak cari yang lebih elok.

Langkah 1:

Masukkan DVD Windows 7 ke DVD Drive dan reboot komputer anda. Selepas daripada "reboot" anda akan nampak screen seperti di bawah. .

pastikan la yang gambar seperti dalam gambar diatas keluar pada screen anda.jika perkara ini tidak berlaku kemungkinan laptop/PC anda tidak boot dari DVD tetapi dengan cara yang lain.so zik xkan terangkan lah pasal itu.sebab zik nak fokus pada cara2 nak format dulu.

Langkah 2:

Setelah langkah 1 tadi selesai, laptop/PC akan keluar gambar seperti di bawah.

Di sini anda akan di beri pilihan bahasa, format masa dan wang, dan juga keyboard layout.Klik next untuk proses seterusnya.


Langkan 3:


semasa dalam keadaan ini akan akan dapat alternative lain selain format.kita juga dapat "repair" windows kita.kebiasaannya kita menggunkan repair jika berlaku kerosakan teknikal pada windows.so kali ini zik nak pembaca tekan "install now".

Langkah 4:


Di sini anda akan dapati lihat terma lesen.so xpayah baca pun xpe.zik rasa tidak ramai di kalangan kita yang sanggup membaca lesen ini. Klik kotak "I accept the license term" di ikutu butang "Next"

Langkah 5:


disini terdapat dua kaedah,untuk anda dapatkan windows7 baru samada dengan menekan alternatif satu yang teratas.adalah untuk anda menaik taraf windows lama anda kepada windows7. jadi zik cadangkan dengan alternatif ke-2 lebih baik install dengan windows baru.baru power..:p

Langkah 6:


ok jika anda dah sampai kawasan ini zik nak cerita sikit la pasal fungsi kawasan ini..jika anda tengok la dalam gambar ini hanya satu "partition" ataupun dalam bahasa melayu bahagian.hard ini hanya dalam mood satu bahagian C shaja.maklum la hard disk baru.so sekarang ini anda perlu tekan format.ini bagi pengguna yang pernah install windows dalam hard disk.ini bertujuan untuk mengelakkan penindihan install dua windows dalam masa yang sama.jadi selepas itu anda perlu menekan button "Next".

Langkah 7:


Sekarang Windows 7 akan memulakan proses pemasangan yang mana ianya akan mengambil lebih kurang 15-40 minit bergantung kepada kelajuan komputer.

Langkah 8:


Setelah proses tadi selesai, anda akan melihat skrin seperti di atas ini.

Langkah 9:


ok setelah semua selesai maka anda akan diminta untuk menamakan PC/laptop anda la.so disini juga anda bolehlah meletakkan apa2 nama la.kalau boleh jangan la letak yang bukan2.

Langkah 10:


Masukkan password anda di sini.

Langkah 11:


Di sini, anda perlu mamasukkan windows 7 product key yang di sertakan sekali apabila anda membeli DVD Windows 7. Jika anda tidak mendapat product key semasa membeli DVD ini (original aje, yang lanun tu memang tak dapat).
Jika Windows 7 di sertakan sekali semasa anda membeli komputer anda, kebiasaanya product key ini terletak di belakang PC atau di bawah notebook.

Langkah 12:


Pilih recommended setting yang terletak di atas sekali antara ke tiga-tiga pilihan.

Langkah 13:


Sekarang telah sudah la apa yang anda inginkan.jadi bila anda dah selesai.install la anti-virus yang bersesuaian..selamat mencuba

2 ulasan:

  1. sipp gann
    terima kasi tutorial nya
    sangat berguna


    www.duniahellokitty.com

    BalasPadam
  2. nak tanya Abg zik ni pa mslh pc sllau ja tiba2 blue skrin msa main game atau guna media..

    BalasPadam

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization