Jumaat, 23 September 2011

Apple Meningkatkan Pembelian Memory Flash Dari Pembekal Jepun Untuk Kurangkan Pergantungan Pada Samsung


 OK kali nih zik nak share dgn anda semua pasal Apple dah mula marah dekat syarikat Samsung selepas syarikat Apple telah menyaman Samsung satu ketika dahulu kerana meniru Ipad dengan keluaran Galaxy Tab..so Memetik sumber-sumber industri, laporan DigiTimes bahawa Apple telah meningkat pembelian memory kilat dari pembekal Jepun seperti Toshiba dan Elpida Memory untuk mengurangkan pergantungan ke atas Samsung. Memandangkan hubungan ketegangan Apple dengan Samsung, ia tidak benar-benar mengejutkan bahawa Apple membuat keputusan untuk meluaskan asas pembekal dan bergerak jauh dari Samsung.

   disini zik ada la memetik satu Laporan :

    "Apple telah bergerak untuk mengurangkan pergantungan pada bekalan Memory dari Samsung Electronics, sumber-sumber yang dituntut. Vendor telah membeli lebih banyak bahagian NAND flash dari Toshiba, dan mudah alih RAM dari Elpida, sumber-sumber yang dinyatakan. Spekulasi berikut laporan sebelum ini yang mengatakan bahawa Apple telah meletakkan pesanan kontrak untuk "next-generation processor" dengan Syarikat Pembuatan Taiwan Semiconductor (TSMC). pada masa dahulu Samsung telah membuat silicon bagi Apple"..


Sumber DigiTimes bersetuju dengan laporan awal mengenai Apple beralih kepada TSMC untuk mengeluarkan cip A6, yang kemungkinan besar akan digunakan dalam iPad generasi akan datang.

Berdasarkan data yang diterbitkan oleh iSuppli, The Economist menganggarkan komponen Samsung sahaja adalah 26 peratus daripada jumlah kos komponen iPhone. Komponen ini termasuk Flash memori, DRAM dan pemproses A4 yang terdapat pada iPhone generasi semasa. Malah laporan yang dibawa oleh Korea Times beberapa hari yang lalu memetik Ketua Pegawai Eksekutif Samsung, berkata:

    "Apple adalah pelanggan terbesar Samsung. Hewlett-Packard (HP), Nokia dan Sony adalah pelanggan Samsung besar sebelumnya, bagaimanapun, Apple adalah utama. Dari perspektif kita, kita tidak keseluruhannya gembira (akan pergaduhan ini)"

Dari segi nombor, Apple dilaporkan telah menandatangani kontrak dengan Samsung untuk membekalkan komponen peranti bernilai $ 7.8 bilion bagi tahun 2011.
 
haruskah Samsung bimbang tentang pelanggan yang paling besar berpindah ke pesaing-pesaingnya?..

    setakat info yang zik tahu kemungkinan besar Apple akan menangguhkan keluaran Iphone 5 kerana segala  komponan dalam iphone 5 adalah 26% keluaran Samsung jadi besar kemungkinan Iphone 4s akan dikeluarkan..

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization