Ahad, 22 Mei 2011

Hari Pertama Pengambaran Orentasi

  Kali ini zik mahu berkongsi sedikit pengalaman mengenai jualan sesi fotoshoot yang zik lakukan semasa minggu orentasi untuk pelajar baru yang bakal menjadi bakal mahasiswa/i UiTM kelantan.. Cerita hari pertama sangat la sedih sehinggakan zik terpaksa mendaki dan turun bukit untuk selesaikan masalah yang tidak dijangka timbul..

   Selepas sejam zik lelapkan mata....

KRRIIIIINNNGG!!!!

   Jam loceng berbunyi menunjukkan masuk waktu solat subuh..yelah sape tak penat kan baru sejam lelapkan mata lepas itu jam lak bunyi..nak tak nak maka kene lawan untuk solat subuh..kalau ikutkan hati nak tidur tapi semua itu bisikan dan mainan syaitan jew.. selesai solat subuh zik tido sekejap untuk bangun balik pukul 8 untuk menghantar gambar yang ditempah oleh adik-adik siswi..kerana mereka nak gunakkan gambar untuk proses pendaftaran..
  
   "FOR THE REST OF MY LIFE....." (MAHER ZAIN) ringtone Iphone zik berbunyi..

  "Ya Allah sape la yang kol neyh?"hati zik berbisik dengan mengangkat phone yang tengah mamai...Yelah mata pun dah sempit macam mata korea nak buka mata...rupe2 nya abah zik kol nak tanyakan pasal perkembangan gambar ini...zik cakap semua alhamdllah beres jew...sbb zik niaga under JPK TR dan keuntungan zik bagi 30%..

   Yang zik terkejut dapat sms daripada salah seorang staf yang terlibat dengan minggu Orentasi ini..bertanyakan mengenai status zik untuk jualan ini..Zik mcm terkejut la kenapa pulak dia tanya macam itu?sebab dalam mesaj dia mnyatakan yang ada orang membuat laporan..padahal semua dah beres cuma surat jew xsempat nak hantar lagi..yelah kan budak baru daftar hari sabtu so xkan zik nak pergi jumpa staf bahagian jualan untuk hantar surat masa pendaftaran..kan xpasal2 boleh niaga beliau batal..

   Sooo dalam hati zik berfikir la kenapa erk sikap orang melayu kita tidak senang nak membuat laporan pasal kesenangan yang orang lain dapat??
OK zik nak membuat para pembaca berfikir sejenak Gaya Bisnes orang MELAYU kita..PENUH DENGAN HAsAD DENGKI DAN TAMAK HALOBA..Ok kenapa zik berani bercakap sedemikian?

  sebab semua ini berlaku dalam kehidupan orang melayu kita..sebab ini pernah berlaku kepada bisnes keluarga zik..Ok sebagai contoh zik ambil perniagaan jenis restoran atau kedai makan mana-mana tempat kan..katakan kalau ada satu tempat restauran femes melayu..maka secara automatik akan muncul kedai2 makan yang sama jenis sama menu dan sama citarasa masakan bagaikan cendawan bersebelahan kedai tersebut..Ok yang itu boleh la dipertimbangkan saingan sihat..TETAPI masalah sekarang yang guna ilmu "SYIRIK" sihir untuk menjatuhkan perniagaan orang lain...

   Ok la untuk yang mengamalkan dan pernah membuat sesuatu sihir keatas saudara kamu sendiri (saudara ISlam) ataupun kepada sesiapa pun maka jawapannya..TAHNIAH la zik ucapkan sbb anda sudah menempah awal tiket2 NERAKA JAHANAM..So igatlah firman Allah "Allah Maha pengampun dan mengampuni dosa2 kecuali dosa syirik"..lupa ayat mana tapi makna dia macam ini..zik dengar kuliah semasa sekolah dulu...

  Sory la sbb lari daripada tOpik asal..tetapi semua ini untuk kongsi bersama-sama anda semua supaya anda tidak akan terjebak dengan masalah2 seperti ini...Yelah berbalik semula pada cerita zik mmg la xde kaitan dengan sihir tapi berdasarkan iri hati sikap orang melayu..So zik malas la nak Fitnah sape2 kan..So secara profesional zik berjumpa dengan orang yang terlibat mengenai pengursan perniagaan MDS ini..

 Alhamdllah la sbb staf yang bertugas dia profesional dari segi kerja..sebab zik dah lampirkan surat dan sedikit kertas kerja zik kepada beliau..dan semua beres dan memang banyak yang zik rancang dengan abang ngah zik terbatal disebabkan untuk menyelesaikan masalah..

  Masalah salah faham lebih baik diselesaikan dengan segera supaya kita tidak akan gelisah mengenai benda itu sentiasa..sebelum benda rosal menjadi lebih rosak dengan Suntikan DaN HaSutan2 DariPada Orang LaIN..Prinsip Zik Kalau orang saLah FaHam leBih BaIk aNda seleSaIkan dengan cEpaT seBelum MelArat.

 Tapi Semua yang telah selesai tadi zik tidak boleh dalam keadaan Selesa..Disebabkan Drama perniagaan sangat susah dan apa yang berlaku dihapan kita tidak dapat mengjangkakanya..

Episod Jualan gambar Miggu MDS zik akan Update masa akan Datang..TQ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Spirit Of Ukhwah

Spirit Of Ukhwah
My Organization